
Generálka Motoru Škoda Fabia 1.2 HTP
Vše, co jste chtěli vědět o generálce motoru 1.2 HTP, ale báli jste se zeptat.

Zákazník nám dovezl vozidlo s tím, že nejde nastartovat.
Motor se lehce točil a nešel nastartovat. Podle projevu při startu, bylo jasné, že motor nemá kompresi.
Zákazník se nakonec rozhodl pro generální opravu motoru.
Pro ty, kteří by o něčem takovém přemýšleli, zde máme pár příznaků ztráty komprese. Níže skutečnou závadu na tomto případu, řešení a cenu takové opravy. (V roce 2023)
Příznaky problémových kompresních tlaků
Počáteční stádium
- Mírné ztráty výkonu
- Nerovnoměrný chod motoru
- Zvýšená spotřeba paliva
- Obtížnější startování
- Lehké třepání motoru při volnoběhu
Pokročilé stádium
- Významný pokles kompresního tlaku
- Zřetelné vibrace při chodu
- Výrazné snížení akcelerace
- Nepravidelné zapalování
- Nestabilní volnoběh
Kritické stádium
- Opravdu vysoká spotřeba
- Téměř nulový výkon
- Časté zhasnutí motoru
- Velmi obtížný start motoru
- Úplné selhání motoru
Počáteční stádium
- Mírné ztráty výkonu
- Nerovnoměrný chod motoru
- Zvýšená spotřeba paliva
- Obtížnější startování
- Lehké třepání motoru při volnoběhu
Pokročilé stádium
- Významný pokles kompresního tlaku
- Zřetelné vibrace při chodu
- Výrazné snížení akcelerace
- Nepravidelné zapalování
- Nestabilní volnoběh
Kritické stádium
- Opravdu vysoká spotřeba
- Téměř nulový výkon
- Časté zhasnutí motoru
- Velmi obtížný start motoru
- Úplné selhání motoru
Hlavní diagnostické metody
Kompresní test
- Měření tlaků v jednotlivých válcích
- Porovnání s továrními hodnotami
- Zjištění rozdílů mezi válci
Endoskopická kontrola
- Vizuální průzkum válců
- Kontrola stavu pístů
- Hodnocení celkového opotřebení
Podrobná kontrola již po demontáži
- Kontrola těsnosti ventilů
- Kontrola hydraulických zdviháků ventilů
- Kontrola opotřebení vodítek ventilů
- Tlaková zkouška hlavy motoru
- Kontrola degradace těsnění hlavy válců
- Kontrola prohnutí hlavy a bloku motoru
- Kontrola pístních kroužků
- Kontrola opotřebení - ovality pístů
- Kontrola opotřebení stěn válců motoru
Obyčejná ztráta komprese ale nebyl náš problém

Po kontrole tlaků motoru, kdy tlaky v podstatě nebyly, jsme zkontrolovali nastavení rozvodů, kde jsme zjistili, že je motor přeskočený.
Rozvodový řetěz už byl natolik natažený, že už ho hydraulický napínák nezvládl dopnout a rozvody tak přeskočily.
Tady bych doporučil všem kdo si tento článek čtou a mají zmíněný motor. Ať už dvanácti nebo šesti ventilovou verzi.
Jestliže je po studeném startu pár vteřin slyšet chrastění, které následně utichne, nechte si zkontrolovat rozvody. Pravděpodobně je už máte také natažené. Po včasném zásahu servisu si ušetříte spoustu peněz.

Tady je jasně vidět poškození sacích ventilů, kdy jsou ventily zohýbané a zničené.
Ventily se po ohnutí už nedokážou zavřít a motor tak úplně ztratí kompresi.
Skládání motoru

Tady už máme motor přebroušený. Blok byl u druhého válce propadlý o 0,1 mm takže bylo potřeba dosedací plochu srovnat.
- Dále jsou prohonovány válce.
- Zkontrolovány písty, na nich vyměněny pístní kroužky a ložiska pro ojnice.
- Přeleštěná klika a vyměněny šálky na klice i ojnicích.

Tady máme hlavu motoru po tlakové zkoušce.
- Přebroušenou (srovnanou dosedací plochu).
- Vyměněny vodítka ventilů.
- Vyměněné a zabroušené ventily.
- Vyměněna gufera ventilů.

Tady už se nám motor blíží do finále.
- Motor už máme složený s novými šrouby a těsněními.
- Nová vodní pumpa
- Jsou zde i nové řetězové rozvody s vodícími lištami. Vše řádně nastaveno, utaženo a zkontrolováno.
Pro ty kteří mají problém jen s kompresními tlaky u těchto tříválcových motorů, je tu řešení dosti podobné. Cenově v podstatě srovnatelné.

A tady už máme motor složený a usazený v autě.
Motor jsme usadili do vozu, vůz složili. Motor jsme nechali zabíhat a následně jsme vůz odzkoušeli v jízdních podmínkách.
Celá tahle akce zákazníka stála se vším všudy cca 42 000 Kč
Sečteno podtrženo, zákazník má v podstatě fungl nový motor. Který mu při správné údržbě a správném zacházení, vydrží pravděpodobně do smrti.